عوارض ارتودنسی چیست؟ برگرفته از مقاله کلینیک شاهکار دنتال
نوشته شده توسط : elham

عوارض ارتودنسی

همانطور که می دانید ارتودنسی یکی از درمان های موثر جهت صاف کرده دندان ها و رفع کجی آن ها است. بسیاری از افراد در جهت بالا برن اعتماد به نفش خود در  پی یافتن راهی برای ارتودنسی ارزان هسنید . ولی باید از این موضوع اطلاع داشته باشند که ارتودنسی میتواند بسیار عوارض های متفاوتی داشته باشد. 

این نکته را نادیده نگیرید که عوارض ارتودنسی برای هر فرد و درهر سنی می تواند متفاوت باشد. بنابراین شاید خیل یاز افراد عوارض ارتودنسی را تجربه نکنند. ولی بهتر است که قبل از اقدام به درمان ارتودنسی اطلاع دقیقی در مورد عوارض ارتودنسی داشته باشید سپس نسبت به آن اقدام کنید.

برخی از عوارض ارتودنسی به شرح زیر است.

زخم شدن بافت‌های نرم داخل دهان از عوارض ارتودنسی 

بیماران در شروع درمان ارتودنسی (با بریس ثابت) ممکن است احساس کنند لب‌ها، زبان یا بخش‌های نرم داخل دهانشان کمی زخم شده است. این را البته نمی‌توان از عوارض ارتودنسی در نظر گرفت. اما چون به هر صورت در بیشتر افراد تجربه می‌شود، ما نیز آن را جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست کردیم.

زخم شدن داخل دهان معمولا کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس می‌شود. با این حال می‌توان با کمک وکس یا موم ارتودنسی به راحتی براکت ها و سیم ارتودنسی را ایمن سازی کرده تا هیچ نوع آسیبی به بافت های نرم داخل دهان وارد نکند.

تشدید مشکلات دندان:

همانطور که حرک‌های ارتودنسی باعث جابجایی و تغییر موقعیت دندان‌ها می‌شود، ممکن است برخی از مشکلات قبلی دندان (مانند پوسیدگی ها یا تروما و …) در نتیجه استفاده از دستگاه های ارتودنسی تشدید شده یا دوباره ایجاد شوند.

در موارد بسیار نادر، ممکن است چنین مشکلاتی باعث تغییر رنگ دندان ها و حتی نیاز به عصب کشی در طول ارتودنسی شود. به همین خاطر و باز هم تاکید می‌کنیم: اگر دندان‌های شما پیش از ارتودنسی مشکلی داشته باشند، احتمالا متخصص ارتودنسی تا پیش از برطرف شدن آن مشکلات، درمان شما را شروع نمی‌کند تا از بروز عوارض ارتودنسی در طول درمان پیشگیری شود و مشخصا چنین عارضه‌ای را تجربه نکنید.

کوتاه شدن طول ریشه دندان از عوارض ارتودنسی:

احتمال بروز این مورد از عوارض ارتودنسی در بیمارانی که ناهنجاری­های دندانی خود را با ارتودنسی درمان می کنند، بسیار جزئی و در حدود 3 الی 5 درصد می­باشد. حرکت دندان­ها در طول دوره درمان با توجه به مکانیسم تحلیل استخوان و نیز تشکیل مجدد آن انجام می­شود. در حین درمان نیز ممکن است قطعات بسیار ریزی از ریشه شکسته شده و مجددا ساخته شود.

این دسته از عوارض ارتودنسی در بیمارانی که سابقه آسم و یا ضربه دارند، توجه بیشتری را می طلبند. یک متخصص ارتودنسی با تجربه و ماهر با زمانبندی درست حرکت دادن دندان ها در ارتودنسی آشناست و با رعایت این نکته مهم دندان ها دچار آسیب و تحلیل ریشه نخواهند شد.

ای مقاله بخشی از مقاله عوارض ارتودنسی سایت دندانپزشکی شاهکار دنتال بود. این سایت تا به حال توانسته اطلاعات بسیار موثری در زمینه انواع درمان های دندان و خدمات ارائه دهد. برای آشنایی بیشتر می توانید ارد سایت دندانپرشکی شاهکاردنتال شوید.. 





:: برچسب‌ها: عوارض ارتودنسی , شاهکار دنتال ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: